وزیر آموزش و پرورش در نشست «قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در تربیت فناورانه»؛

تقویت بعد حکمرانی آموزش و پرورش، زمینه‌ساز تحقق تعلیم و تربیت فناورانه است

وزیر آموزش و پرورش در نشست «قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در تربیت فناورانه» گفت: زمینه تعلیم و تربیت فناورانه وجود دارد اما پیش‌نیاز انجام این کار تقویت بعد حکمرانی آموزش و پرورش است.

 یوسف نوری در نشست قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در تربیت فناورانه که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با تبریک دهه کرامت اظهار کرد: سه هجرت مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ اسلام وجود دارد. اولین آن، هجرت حضرت محمد (ص) از مکه به مدینه بود که اسلام را پایه گذاری کرد و به تبلیغ دین اسلام پرداخت. دومین هجرت، قیام امام حسین (ع) بود که هجرت به کربلا باعث تثبیت دین اسلام شد. سومین آن، هجرت امام رضا (ع) به ایران بود که موجب توسعه و گسترش دین اسلام در ایران و سپس به سراسر جهان شد.

وی افزود: روش‌های مبارزه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی  نیز برگرفته از سیره حضرت رضا (ع)  بود زیرا آن حضرت افرادی را تربیت و سپس به نقاط مختلف اعزام می‌کردند تا آن‌ها علاوه بر تبلیغ دین به ظلم‌ستیزی نیز بپردازند. لذا امام (ره)  نیز در دوران مبارزاتی خود افرادی را تربیت و سپس به نقاط مختلف می‌فرستادند تا علاوه بر روشنگری به ظلم‌ستیزی نیز بپردازند .شهید سلیمانی هم با شبکه‌سازی راه امام خمینی(ره) را ادامه داد، لذا گروه‌هایی مانند زینبیان، فاطمیون، حیدریان و... را در کشورهای اسلامی ایجاد کرد.

نوری گفت: نظام تربیتی ما در طول زمان مورد هجمه‌های مختلفی قرارگرفته است که بیشتر این هجمه‌ها، از جانب افرادی بوده که به آموزش دولتی اعتقاد نداشته‌اند و اکنون نیز می‌توان آثار این افراد را در بدنه آموزش و پرورش مشاهده کرد. این افراد همواره سعی در نفی بعد حاکمیتی آموزش و پرورش دارند.

وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه زمینه تعلیم و تربیت فناورانه وجود دارد، اما پیش‌نیاز انجام این کار تقویت بعد حکمرانی آموزش و پرورش است، اظهار کرد: با حرکت آموزش و پرورش، توسعه و پیشرفت ایجاد می‌شود، لذا باید گرانیگاه فعالیت‌های توسعه‌ای در کشور، آموزش و پرورش باشد.

وی بابیان اینکه باید زمینه بروز، ظهور و کشف استعدادهای دانش آموزان شناسایی شود، اظهار کرد: بهترین محتوا برای دانش آموزان، ساده‌ترین آن‌ها است، لذا باید با استفاده از تحقیق و ارتباط بین علوم مختلف بهترین محتوا برای دانش آموزان تهیه و ارائه شود.

وی با تأکید بر استفاده از مدل‌های ترکیبی آموزش، ادامه داد: دوره‌های آموزشی باید برای معلمان ارائه شود و جاذبه این دوره‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که معلمان از دوره‌های آموزشی استقبال کنند. در حوزه فناورانه هم باید با استفاده از شبکه‌سازی، معلمانی در سطح کشوری تربیت و در سطح استانی توزیع شوند و این معلمان، معلمانی در سطوح استانی را تربیت کنند و  روش شبکه سازی تا پایین‌ترین سطح ادامه یابد و در این مورد باید از ظرفیت مراکز تربیت‌معلم برای شبکه‌سازی استفاده کرد.

وی بر صدور گواهینامه‌های معتبر برای آموزش‌های ضمن خدمت تأکید و عنوان کرد: باید مربیان متخصصی در حوزه فناوری تربیت شود و با استفاده از ظرفیت نمایشگاه‌ها، پژوهش سرا و مراکز آموزشی، دستاوردهای تربیتی در این حوزه معرفی شود.

عضو کابینه دولت مردمی بر استفاده از ظرفیت‌های شبکه شاد تأکید کرد و گفت: شبکه شاد باید محلی برای معرفی استارت آپ ها باشد و هر فعالیتی در فضای مجازی در این شبکه معرفی شود.

وی در پایان گفت: قرارگاه حکمرانی آموزش‌وپرورش در تربیت فناورانه، مهم‌ترین قرارگاهی است که در آموزش و پرورش داریم، البته نتایج فعالیت‌های این قرارگاه به‌صورت نرم‌افزاری است و برای مشخص شدن نتایج این فعالیت‌ها به زمان احتیاج است.

گفتنی است: توسعه پوشش تحصیلی حداکثر و رفع کاستی‌های در ارائه خدمات پایه مدارس با روش‌های مبتنی بر فناورانه ازجمله راهبردهای، قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در تربیت فناورانه است.